loading...
hadi بازدید : 696 1397/06/21 زمان : 8:04 نظرات (0)

فیلم سینمایی دشمن زن، یک فیلم با موضوع ساخت خارج می باشد.

که به نظر با فیلم های ایرانی آمیخته شده است.

بنظر  خودم، فیلم بدی به نظر نمی آمد، اما بعضی از قسمتهای آن گیج و گنگ است

و در داستان باگ هایی دارد.


از سایت نماوا

نقد فیلم «دشمن زن»: سینمای بردگی
مدیسا مهراب پور
تحلیل فیلم، سینمای ایران
۲۸ خرداد ۱۳۹۷

تا کی قرار است در سینمای ایران شاهد فیلم‌هایی باشیم که با انتخاب موضوعات جدی و برداشتی سطحی از آن، هم موضوع را دستمالی می‌کنند و هم به‌واسطه سطحی‌ای که از خود بروز می‌دهند، موقعیت‌های حساس اجتماعی را در حد بحث‌های خاله‌زنکی و موردپسند افراد سطحی تنزل می‌دهند؟ چرا تکرار فیلم‌های موفق دهه‌های قبلی سینمای ایران، بدون هیچ‌گونه خلاقیت تازه، تماشاگر را خسته و دل‌زده می‌کند و از موضوع منزجر؟ «دشمن زن» اولین فیلم کریم امینی که توسط حسین فرح‌بخش تهیه شده، یکی از پیش‌پاافتاده‌ترین فیلم‌های این سال‌های سینمای ایران درباره تقابل‌های مردانه و زنانه است. فیلمی که ادعای بررسی فانتزی یک موقعیت واقعی و جدی را دارد اما آن‌قدر بد نوشته و ساخته شده که تماشاگر را از فرط غیراستاندارد بودن به خنده می‌اندازد. شاید بهتر باشد که برای بررسی «دشمن زن» و فیلم‌های کمدی رمانتیک سینمای ایران که به جدال مردان علیه زنان پرداخته‌اند، به دو دهه قبل برگردیم و فیلم‌های مهم این ژانر را در این سال‌ها مرور کنیم.اوایل دهه هفتاد، مهدی فخیم زاده تحت تأثیر کمدی رمانتیک کلاسیک و موفق «دنده آدم» ساخته جرج کیوکر، فیلمی با نام «همسر» ساخت که هم به فروش خیلی خوبی رسید و هم منتقدان از آن استقبال کردند. «همسر» داستان زوجی طبقه متوسط با بازی مهدی هاشمی و فاطمه معتمدآریا بود که به دلیل موفقیت شغلی زن در اداره محل کار مشترک بین او و همسرش، حسادت مرد را برمی‌انگیخت و باعث شکل‌گیری بحران درون فیلم می‌شد. چند سال بعد و در اواخر دهه هفتاد، «عینک دودی» بر اساس فیلم‌نامه‌ای از ایرج طهماسب و کارگردانی محمدحسین لطیفی، شبیه به نسخه عامه‌پسندتر فیلم فخیم زاده بود که تقابل مرد و زن را بر اساس سنت ملودرام فارسی پیش می‌برد و از کمدی فقط برای بامزه شدن فیلم استفاده کرده بود. سه سال بعد فریدون جیرانی با «صورتی»، کشمکش بین دو جنس را، تبدیل به مسئله طلاق یک زوج و ورود نفر سوم به رابطه‌شان کرد. فیلم جیرانی که بشدت تحت تأثیر ملودرام‌های آمریکایی و فیلم‌هایی از جنس کریمر علیه کریمر بود، مسئله‌ای مدرن‌تر از خلال رابطه مرد و زن را موردتوجه قرار داده بود و بیراه نیست اگر بگوییم، بهترین فیلم این مدلی سینمای ایران در تمام دوران بوده.
در دهه هشتاد و به دلیل بسته‌ شدن فضای فرهنگی، خیلی فرصتی برای ساخت چنین فیلم‌هایی فراهم نشد و مهم‌ترین فیلم‌های این چند سال شامل سه فیلم «پسر آدم، دختر حوا» و «ورود آقایان ممنوع» هر دو ساخته رامبد جوان و «خشک‌سالی و دروغ» بر اساس نمایشنامه‌ای از محمد یعقوبی بوده است. فیلم‌هایی که نسبتاً در خنداندن تماشاگر موفق هستند اما نمی‌توانند مسئله خود را برای تماشاگر جدی و قابل پرسش کنند.
«دشمن زن» اما از این سه فیلم هم کیفیت پایین‌تری دارد. به سیاق اکثر فیلم‌های موسسه پویا فیلم، با اثری مواجه هستیم که بر اساس استانداردهای فیلم‌های فارسی در دهه پنجاه ساخته شده و شلختگی دنیایش تماشاگر جدی را به خنده می‌اندازد. فیلمی که هم مردان و هم زنان در آن برای خنده گرفتن از تماشاگر مسخره می‌شوند و به شنیع‌ترین و زشت‌ترین اعمال انسانی که به عبارت بهتر کاریکاتوری از یک انسان است، دست می‌زنند. باید تأسف خورد به ابتذال حاکم بر این فیلم و به شکل کلی‌تر سینمای ایران که چقدر در این دو سه دهه دچار نزول شده و دیگر کمتر فیلم خوب و سرگرم‌کننده‌ای که به روابط مردان و زنان بپردازد، در آن ساخته می‌شود. باید تأسف خورد به حال سینمایی که از مخاطبش را برده زرق‌وبرق و سطحیت و ابتذال می‌سازد.

از سایت موی مگ

 نقد و بررسی فیلم « دشمن زن »

2810121220047

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

سام درخشانی، بازیگر فعال این روزهای سینمای ایران که اخیراً « تگزاس » را بر پرده سینماها داشت، بازیگر نقش اصلی فیلم است. بهاره کیان افشار که او هم در سال اخیر پرکار بوده و اخیراً از او « لونه زنبور » را دیده بودیم در فیلم حضور دارد. گوهر خیراندیش که از بازیگران خوب سینمای ایران هست نیز در فیلم حضور دارد و در نهایت جواد یساری هم می توانید در اثر بیابید.

داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان در مورد آدمهایی است که میگن مرد بدون زن حالش خوبه اما خیلی زود میفهمن که حالشون خوب نیست و باقی داستان!

کارگردان کیست ؟

کریم امینی که او را بیشتر به عنوان بازیگر می شناسند در فیلم « آبناب چوبی » نیز ایفاگر نقش اصلی بود. وی پیش از این دستیار کارگردانی در فیلم « خالتور » را نیز تجربه کرده است.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/doshmane_zan/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

نکات مثبت فیلم ؟

برای یافتن یک نکته مثبت در « دشمن زن » باید به شدت خوشبین بود و سطح توقعات را پائین آورد اما حتی در این شرایط هم یافتن نکته مثبت غیرممکن است.

نکات منفی فیلم ؟

بستر کمدی فیلم براساس موقعیت های کمیک ملقب به « شونه تخم مرغی » بنا شده و اصلاً فرمت سینمایی ندارد!

شخصیت ها چیزی فراتر از یک کاریکاتور هستند؛ گاهی فکر می کنیم که کارگردان با به تصویر کشیدن آنها قصد شوخی با سینما را داشته!

فیلم در و پیکر ندارد. گاهی به رستوران می زند و چند دقیقه وقت مخاطب را با آوازخوانی می گیرد و گاهی داد میزند و گاهی منقلب می شود و گاهی هم متفکر. در دنیای « دشمن زن » هیچکس و هیچ چیز سر جای خودش نیست.

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم:

جواد یساری که اولین لحظه ورودش در فیلم مانند موزیک ویدئوی « دایانای کثیف » از مایکل جکسون است!

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/doshmane_zan/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

حرف آخر :

اصولاً آثار تولید شده در پویا فیلم که حسین فرحبخش تهیه کنندگی آنها را برعهده دارد، خیلی نیازی به کارگردان ندارند و همه چیز از پیش تعیین شده است. الگوهای تکرار شونده جدال زن و مرد که معتقدند جنس مقابلشان چیزی نمی فهمد، ایده نخ نمایی است که بهرحال همواره در حال تکرار است و در سالهای اخیر سر از سوپرمارکت ها درآورده اما بهرحال، « دشمن زن » اینبار به جای سوپرمارکت، پرده سینما را به خود دیده است.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : دشمن زن 2787157111

کارگردان : کریم ایمانی

نویسنده : -

تهیه کننده : محمدحسین فرحبخش و عبدالله علیخانی

بازیگران :

سام درخشانی

بهاره کیان افشار

گوهر خیراندیش

الناز حبیبی

و...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مرجع دانلود نرم افزار,بازی,آموزش نرم افزار (بیا تو سافت Bia2Soft.ir),دانلود آهنگ,دانلود موزیک ویدیو,دانلود آلبوم رایگان,بیا2سافت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1611
  • کل نظرات : 53
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 1161
  • آی پی امروز : 280
  • آی پی دیروز : 309
  • بازدید امروز : 1,731
  • باردید دیروز : 6,657
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 21,231
  • بازدید ماه : 75,279
  • بازدید سال : 539,396
  • بازدید کلی : 4,770,196
  • کدهای اختصاصی